I september åkte eleverna i årskurs 3 på det naturvetenskapliga programmet till västkusten för en tre dagar lång studieresa. Dagarna var fyllda med aktiviteter med fokus på naturvetenskap. Resans första stopp var Smögen där eleverna fick välja att antingen följa med och snorkla, klättra i berg eller gå på yoga. – Det var en otroligt aktiv resa, berättar Fredrik Havglim, lärare på Bladins gymnasium. Istället för att läsa och diskutera kring naturen i ett klassrum så fick eleverna prova på aktiviteter där de verkligen fick uppleva naturen, bergen och vattnet.
– Det var en helt annan miljö än den man är van vid. Man fick upp ögonen för omvärlden och fick se hur man kan använda det vi lär oss i skolan ute i verkligheten. berättar Vilmer Johansson Denne (elev i NA21A), som valde att tillbringa eftermiddagen med snorkling.

Den andra dagen tillbringades på Kosteröarna. Kosterhavets nationalpark, som också är Sveriges enda marina nationalpark, är en unik havs- och skärgårdsmiljö där det finns mycket att upptäcka både på land och i havet. Där kan man till exempel uppleva Sveriges enda korallrev.
Fredrik berättar att just vid Kosteröarna så strömmar bräckt vatten från Östersjön in och möter saltvatten från Atlanten och det bildas en väldigt unik miljö med många många sällsynta arter och biotoper.
– Vi pratar mycket om hållbarhet och klimatförändringar på lektionerna, det kan nästan bli lite uttjatat, men att få komma ut och uppleva förändringarna som sker i verkligheten väcker en mycket djupare känsla. På Koster är man väldigt medveten om problematiken kring klimatförändringar och man försöker aktivt hitta sätt att leva för att försöka bevara mångfalden, säger Fredrik.
– Koster var mitt favoritstopp på resan, berättar Vilmer, Det var verkligen jättefint. Det var också väldigt kul att uppleva samhället på Koster. De var i princip självförsörjande och ett bra exempel på hur man kan leva hållbart och hur ett sådant samhälle kan lyckas.
– Vi fick lära oss om hur jordplattorna, just vid Kosteröarna, har tryckts mot varandra så att en djup spricka har bildats i havsbotten. Vi fick också en guidad tur på ön och fick lära oss en massa om samhällets historia och arkitektur men även om djur- och växtlivet, berättar Astrid Sigenstam (elev i NA21B).

Den tredje och sista dagen på resan var vi i Göteborg, berättar Vilmer. – Vi fick först åka med Paddan och lära oss om Göteborgs historia och hur viktig staden har varit för handeln i Sverige. Efter det gick vi på Liseberg. Där fick vi uppgifter för att koppla känslan i åkattrationer med fysikens lagar, som cirkulär rörelse, fritt fall och kastparabler.
– Allt på resan var väldigt kul, säger Astrid, men jag måste nog säga att Liseberg var mitt favoritstopp.
– Studieresan blev väldigt lyckad och uppskattad. Det kändes som att eleverna fick en möjlighet att reflektera och tänka kring det som de läst om under terminerna, berättar Fredrik.
– Detta var en häftig resa, berättar Vilmer. Jag fick uppleva saker jag inte trodde fanns och fick möjlighet att koppla ihop verkligheten med de terorier vi lär oss i skolan. Det var ett väldigt bra upplägg på hela resan och väldigt inspirerande.
– Det var också kul att bonda med klassen efter sommarlovet, en riktigt bra start på terminen, säger Astrid.