Blickar tillbaka på 3 fantastiska år

Efter studenten 2020 har Michael Kitlinski studerat på läkarprogrammet i Polen samtidigt som han forskar vid sitt universitet i Polen men också vid Lunds universitet. Huvudsakligen forskar han inom manlig infertilitet och njurmedicin.

–Jag fick höra mycket positivt om Bladins innan och att det var en av de bästa gymnasieskolorna i Malmö. Jag ville inte gå i en stor skola där jag var en i mängden och eftersom många pratade om att det var bättre gemenskap och bättre kontakt med lärarna på Bladins blev det en av anledningarna till att jag ville söka dit. Jag hade dessutom gått på Bladins grundskola tidigare när den var i nuvarande gymnasielokalerna så det kändes tryggt att komma tillbaka för jag trivdes verkligen där, säger Michael.

Michael lyfter att det är gemenskapen samt den enkla och nära kontakten med lärarna som gör Bladins unikt.
–Det gör studierna mycket roligare när man har bra kompisar och bra kontakt med hela klassen. Men jag kunde även uppnå mina mål och veta vad jag strävade efter tack vare möjligheten att ha god kontakt med mina lärare, berättar Michael.

När Michael blickar tillbaka på tiden på Bladins så var det 3 fantastiska år i hans liv.
–Det var en av de viktigaste perioderna i mitt liv. Det var väldigt lärorikt men också roligt och jag knöt kontakter med människor som jag fortfarande har kontakt med och som förmodligen kommer att vara mina vänner livet ut. Många av oss gillade Henrik Engström, han har humor men är även en bra lärare vilket är en perfekt kombination. Det var inga tråkiga lektioner med honom. Alla åren på Bladins var en bra tid, menar Michael

Just att Bladins är en mindre skola möjliggör t ex intressanta studieresor då man får se och upptäcka verkligheten tillsammans med klassen menar Michael.
–Eftersom jag inte visste riktigt vad jag ville göra efteråt gick jag Natur för att det var en bred utbildning och det var faktiskt inte förrän tredje året när vi gjorde gymnasiearbetet som allting öppnades för mig. Gymnasiearbetet ligger ganska nära hur man bedriver forskning och det fick mig att bli motiverad och jag insåg att jag ville syssla med forskning i framtiden. Då sökte jag läkarprogrammet med syftet att forska. Det är verkligen spännande att forska och jag är lyckligt lottad att det blev tydligt för mig där mot slutet av gymnasietiden. Jag kan tänka mig att göra detta resten av mitt liv, säger Michael entusiastiskt.

Under första året på läkarprogrammet märkte Michael att han hade mycket mer baskunskaper inom vissa områden i jämförelse med hans studiekamrater.
– Just inom organisk kemi och immunologi som var de två ämnena jag minns att jag kunde mycket mer om från början än alla andra. Det måste bero på att vi gick igenom det utförligt på Bladins. Tack vare gymnasiearbetet hade jag bra baskunskaper i hur en forskningsartikel är uppbyggd vilket hjälpte mig att komma in i forskningsvärlden, säger Michael.

Michaels uppmaning till blivande gymnasiestuderande är att de ska välja utifrån sig själv och inte tänka så mycket på vad ens kompisar ska välja och följa efter dem i deras val.
–Jag var en av dem som inte tänkte på det alls utan jag tänkte långsiktigt. Det här gör jag för min egen skull och det är en ny fas i livet. Kompisarna kan man ha kvar ändå. Sök till ett gymnasium som du tycker låter bra och där du tror att du skulle kunna trivas, där det är en god studiemiljö och där du kan nå dina mål, summerar Michael.

Rustad för framtiden och fortsatta studier

Alexander Hagert de Leeuw tog studenten från Bladins 2020 och går nu tredje året på LTH och pluggar till civilingenjör inom kemiteknik.
–Jag fick upp ögonen för naturkunskap och kemi på Bladins så då blev det kemi på universitetet. Mycket av det jag håller på med idag fick jag intresse för på gymnasiet. Så det tackar jag verkligen mina lärare för, säger Alexander när vi får en pratstund med honom. På frågan om vad som väntar efter avslutade universitetsstudier svarar han att processingenjör verkar spännande eller något inom livsmedel.

Alexanders 10 år äldre syster gick på Bladins och trivdes väldigt bra så valet av skola var rätt så lätt. Alexander lyfter miljön som en av de saker som gör Bladins unik och en stor fördel att det är en liten skola med lagom stora klasser. Vilket i sin tur gav upplevelsen av att han fick mycket tid och en väldigt bra och nära relation med lärarna. Undervisningen kändes personlig och det var en öppen miljö där alla fick ställa vilka frågor som helst.
-Det är mycket som talar för Bladins och många lektioner såg jag fram emot just för att jag skulle få möjlighet att prata med en viss lärare. Jag minns lite extra Matte 5-lektionerna då vi inte var så många elever och vi fick otroligt mycket lärartid. Vår lärare deltog även i våra diskussioner och jag blev verkligen sedd och uppmuntrad att plugga ännu hårdare. Det gällde i alla ämnen där vi hade väldigt bra lärare och vi fick den peppen vi behövde. Det var väldigt god stämning i klassen generellt och det kändes som att jag kunde sitta med vem som helst och prata med alla. Alla var inkluderade och jag kände att vi verkligen trivdes. Det kopplar jag mycket till lärarna och miljön i skolan, berättar Alexander.

Matkortet kommer på tal som en väldigt bra grej som Alexander uppskattade under sina år på Bladins. Han ser också med stor glädje tillbaka på studiebesöket på forskningsanläggningen CERN utanför Genève då klassen skulle besöka partikelfysiklaboratoriet där, vilket var både intressant och ett tillfälle då hela klassen bondade.
Alexander kände sig nästan lite för väl förberedd inför universitetsstudierna. Eftersom det var mycket repetition från gymnasiets mattekurser, tyckte han att han redan kunde det och inte behövde plugga så mycket.
–Men tempot är helt annorlunda på universitetet, man måste hänga med och det bet mig lite i baken. Det är nämligen den enda tentan jag kuggat på under de här tre åren, skrattar Alexander.

Utbytesåret gjorde mig mer öppen till världen

Vad hade du för förväntningar på Bladins när du började?
-Jag tänkte att det är en skola där eleverna är studiemotiverade och det var det jag sökte. Jag hade hört mycket bra om Bladins från mina vänner. Bladins var mitt första val.

Vad tycker du gör Bladins unikt?
-Jag tycker att man får en väldigt stark relation till lärarna och jag kan prata med mina lärare om allting och de förstår mig. De pushar mig till mitt bästa och hjälper mig på alla plan. Det är pga lärarna som jag fick reda på att det fanns ett utbytesår och utan min lärare hade jag inte åkt på det.

Vad tar du med dig från utbytesåret?
-Jag kan sätta mig in i andras situationer och förstår andra kulturer mycket bättre. Jag har en annan världsbild som är väldigt positiv. Jag fick träffa människor från andra länder, både utbytesstudenter och fransmän och vi pratade om intressanta ämnen som jag kanske inte tagit upp med någon annan. Dessutom fick jag se olika perspektiv på hur de har det och hur de tänker och tycker om saker. Det gjorde mig lite mer öppen till världen och jag blev ännu mer nyfiken på att se ännu fler kulturer. Och så fick jag prata franska!

Hur har tiden på Bladins förberett dig för fortsatta studier?
-Bladins har förberett mig väldigt bra. Vi har t ex haft opponering på vårt gymnasiearbete så jag känner mig väl förberedd på vad som komma skall på universitetet. Vi har även haft hemtentor på engelska och andra uppgifter som ska vara universitetsinriktade så vi ska ha ett hum om vad som kommer sen.

Vad uppskattade du mest med Bladins?
-Jag uppskattar att jag personligen fått väldigt mycket möjligheter och att lärarna pushat mig att ta de här möjligheterna. Lärarna är väldigt engagerade i att det ska gå bra för oss elever och hjälper oss om vi har frågor eller problem.

-När vi har arbeten i olika ämnen får vi väldigt bra med tid för att genomföra det som ska göras. Vi hinner lära oss samtidigt som vi hinner plugga. Det handlar inte bara om att få ett bra betyg utan vi lär oss verkligen och tar med oss kunskap från lektionerna. Vi har den tiden för att både lära oss och plugga.

-Jag upplever att man har ett tajt band med människor även från andra klasser eftersom man i princip träffar allihopa. Även Lina får man en bra relationen med. Hon är så öppen och glad hela tiden. Det känns som att vi har världens bästa rektor. Hon känns som en vän!

Vill du dela en viktig/rolig händelse från din gymnasietid?
-Förutom året i Frankrike så är resan till Japan ett starkt minne för mig. Sådana möjligheter som att kunna få åka till Japan det gör mig väldigt taggad på resten av livet. Jag som är intresserad av internationella studier och vill plugga utomlands med politik osv, det gör mig väldigt motiverad för framtiden och till att plugga vidare.

Bladins är EU Ambassadörskola
-Det var jättekul och eftersom vi i Sverige inte har några klubbar efter skolan var det här ett alternativ och något som passade mig bra eftersom jag är intresserad av internationell politik. Är man intresserad av det blir detta som en klubb efter skolan och det blir väldigt roligt för de elever som är engagerade. Vi fick diskutera olika frågor och bl a undersöka hur EU arbetar i olika frågor.

Vad är det bästa med lunchkortet?
-Matkortet är bra eftersom vi kan variera vår kost mycket mer än om man alltid äter på samma ställe. Samtidigt får vi lite motion när vi går till restaurangerna. Vi får alltid god mat var vi än äter!