Utan Bladins lärare har jag svårt att se att jag skulle tagit den vägen jag valt att ta på universitetet

Wille Melander og studenten från det naturvetenskapliga programmet på Bladins 2021 och går nu tredje året på Civilingenjörsprogrammet inom teknisk matematik vid Lunds tekniska högskola.

Vad var anledningen till att du sökte dig till Bladins gymnasium?

Först och främst hade jag familjevänner som gick på skolan och de hade inget annat än positiva saker att säga om skolan. Därutöver var jag på de flesta av Malmös gymnasieskolors öppna hus och tyckte definitivt att Bladins kändes bäst. Jag fick direkt upp ögonen för de passionerade lärarna och den familjära känslan som skolan ger ifrån sig. Där informerades jag även om skolans matkort, vilket även bidrog till mitt val.

Hur var din upplevelse av din gymnasietid och vad tyckte du var bäst med dina gymnasiestudier?

Innan jag började på Bladins var jag väldigt nervös över hur min gymnasietid skulle bli. Detta släppte snabbt och jag kom ihåg att redan efter en vecka hade jag skapat goda relationer till såväl ens klasskamrater och lärare. Till en början kändes plugget väldigt svårt då tempot var högre än högstadiet. Detta var något som man vande sig till snabbt tycker jag.  

Såklart gjorde pandemin att en stor del av tiden blev på distans. I stunden kommer jag ihåg det som att det var ganska skönt men i efterhand önskar jag att jag hade haft ännu mer tid med mina klasskompisar och lärare på plats. 

Det absolut bästa med gymnasietiden måste vara att jag insåg hur stort mitt intresse för Matematik och de naturvetenskapliga ämnena är. Detta måste jag särskilt tacka mina lärare Tim, Henrik, Axel och Charlotte för. Alla var väldigt passionerade och duktiga att lära ut sina respektive ämnen. Utan dem har jag svårt att se att jag skulle tagit den vägen jag valt att ta på universitetet

Tycker du att Bladins gymnasium har gett dig rätt förutsättningar till vidare studier? Om ja, på vilket sätt?

Bladins gymnasium gav mig väldigt goda förutsättningar för mina fortsatta studier. Man skapade goda förutsättningar både när det kommer till kunskapen men särskilt studietekniken. Detta märkte jag tydligt under min första termin på universitetet där jag direkt kom in i plugget bra, till skillnad från många andra kursare.

Rustad för framtiden och fortsatta studier

Alexander Hagert de Leeuw tog studenten från det naturvetenskapliga programmet på Bladins 2020 och går nu femte året på LTH där han läser till civilingenjör inom kemiteknik.

Vad var anledningen till att du sökte dig till Bladins gymnasium?
Mitt intresse för Bladins väcktes ursprungligen tack vare min storasyster, som tio år tidigare hade bytt från Procivitas till Bladins och trivdes fantastiskt bra. Hon beskrev Bladins som en högpresterande, mindre skola med fina lokaler och en inspirerande miljö där det var lättare att skapa goda relationer med lärarna. Det lät som en skola som passade mig perfekt, och därför blev Bladins mitt självklara förstaval.

Hur var din upplevelse av din gymnasietid och vad tyckte du var bäst med dina gymnasiestudier?

Det jag uppskattade mest med Bladins var de mindre klasserna, vilket gjorde det möjligt att komma närmare både klasskamrater och lärare. Man var inte bara en i mängden – alla blev sedda och hörda. Detta berodde förstås också på lärarnas kompetens och engagemang, men det underlättade helt klart att de hade färre elever att fokusera på jämfört med större skolor. Jag trivdes minst lika bra som min syster och har dessutom fått vänner för livet från min tid på Bladins.

Tillsammans med en av dessa vänner, Michael Kitlinski, har jag försökt ge något tillbaka till skolan genom att arrangera föreläsningar för tredjeårseleverna med namnet ”Livet efter gymnasiet”. Vi delar med oss av våra erfarenheter och ger även några tips inför gymnasiearbetet. Det har varit fantastiskt roligt att få bidra, och vi hoppas att detta är en tradition som kan leva vidare i många år framöver

Tycker du att Bladins gymnasium har gett dig rätt förutsättningar till vidare studier? Om ja, på vilket sätt?
Absolut! När jag och Michael gästföreläser på Bladins brukar jag ibland skämta om hur jag kände mig ”för bra” för att behöva plugga inför den första matematiktentan på universitetet. Det visade sig att den inställningen kunde ta mig en bit på vägen, men det dröjde inte länge innan jag insåg att tempot på universitetet krävde betydligt mer ansträngning.

Tack vare de studierutiner jag redan hade byggt upp under gymnasietiden var det dock inga problem att anpassa sig. Jag hade också stor nytta av de kurser jag läste på Bladins, särskilt inom engelska och matematik. Eftersom kursmaterialet på ingenjörsutbildningen är på engelska och mycket kretsar kring avancerad matematik, var det en stor fördel att redan ha en stabil grund.

En sak är säker: utan min tid på Bladins hade jag behövt skriva många fler omtentor än jag gjort, och för det är jag väldigt tacksam.

Läser en Masters i Amsterdam

Ellen Östling, tog studenten från det naturvetenskapliga programmet på Bladins 2020 och studerar nu på på Vrije universitet i Amsterdam där hon gör en Master inom biomedicin med inriktning på infektions biologi och international allmänhälsa. 

Vad var anledningen till att du sökte dig till Bladins gymnasium?

Jag sökte mig till Bladins eftersom jag kom från en liten friskola (europaporten) och trivdes med den kontakten jag kände att jag fick med lärarna där och ville helt enkelt fortsätta på samma spår.

Hur var din upplevelse av din gymnasietid och vad tyckte du var bäst med dina gymnasiestudier?

Jag trivdes superbra på skolan. Hade precis som jag tänkte bra kontakt med alla mina lärare, allt kändes personligt. Detta trots att vi eftersom bytte båda klass mentorerna under de 3 åren. Alla lärare var superduktiga och gjorde lektionerna intressanta. Jag trivdes också väldigt bra i min klass, alla var öppna och trevliga och jag skapade definitivt vänskaper för livet.

Vad gör du idag?
Idag studerar jag på Vrije universitet i Amsterdam där jag gör en Master inom biomedicin med inriktning på infektionsbiologi och international allmänhälsa. Jag har varit med och arbetat i två olika forskningsprojekt inom HIV och jag har även jobbat inom akademin, på sjukhus och privata lab.

Tycker du att Bladins gymnasium har gett dig rätt förutsättningar till vidare studier? Om ja, på vilket sätt?
Jag tycker att Bladins förberedde mig utmärk för mina universitetsstudier. De olika inriktningarna på naturvetenskaps programmet lät oss upptäcka och prova på de ämnen som jag senare valde att fortsätta inom.

Vilja och motivation till fortsatta studier

Josefine Löfvall tog studenten från det naturvetenskapliga programmet på Bladins 2020 och läser nu femte året på läkarprogrammet på Göteborgs universitet.

Vad var anledningen till att du sökte dig till Bladins gymnasium?

Det som först gjorde mig intresserad av Bladins var att det är en mindre skola med inte så många klasser i varje årskurs samt mindre klasser än på många andra skolor. När jag sedan var på öppet hus och såg hur skolan ligger i Rönneholmsparken och dess tapetserade klassrum behövdes det inte mycket betänketid. Jag kände direkt att detta är en plats jag kommer trivas på.

Hur var din upplevelse av din gymnasietid och vad tyckte du var bäst med dina gymnasiestudier?

Det jag känner nu i efterhand när jag tänker tillbaka till gymnasietiden är bara positiva känslor. Jag trivdes så bra på skolan, med lärarna och med min klass. Jag kände mig trygg i att alltid kunna prata med mina lärare och få hjälp och stöttning med det jag behövde, stort som litet. Det bästa med mina år på Bladins är lärarna som verkligen såg varje elevoch den familjära känslan som finns på skolan. OCH att man när det är sol kan ta med sin lunch och ha picknick i Rönneholmsparken.

Under gymnasiet upplevde jag också att jag blev utmanad på ett sätt som jag behövde för att bli nyfiken och faktiskt känna att jag vill lära mig mer och inte bara lär mig för att jag måste. Den nyfikenheten och drivet till att söka kunskap är jag väldigt tacksam för idag och har våra lärare att tacka för. 

Tycker du att Bladins gymnasium har gett dig rätt förutsättningar till vidare studier? Om ja, på vilket sätt?

Ja! Jag tog studenten med en vilja och motivation till att fortsätta plugga, mycket tack vare det intresse som väckts under gymnasiet och utan motivation och vilja blir fortsatta studier kämpigt. Den kemi och biologi som vi läste på gymnasiet gav mig även en bra grundläggande kunskap som jag sedan hade användning för under de första delarna av läkarprogrammet då mycket grundläggande kunskaper i biologi och biokemi sätts på prov. Då var det väldigt skönt att känna att jag hade viss kunskap med mig sedan innan och inte behövde börja på noll.

Blickar tillbaka på 3 fantastiska år

Efter studenten 2020 har Michael Kitlinski studerat på läkarprogrammet i Polen samtidigt som han forskar vid sitt universitet i Polen men också vid Lunds universitet. Huvudsakligen forskar han inom manlig infertilitet och njurmedicin.

–Jag fick höra mycket positivt om Bladins innan och att det var en av de bästa gymnasieskolorna i Malmö. Jag ville inte gå i en stor skola där jag var en i mängden och eftersom många pratade om att det var bättre gemenskap och bättre kontakt med lärarna på Bladins blev det en av anledningarna till att jag ville söka dit. Jag hade dessutom gått på Bladins grundskola tidigare när den var i nuvarande gymnasielokalerna så det kändes tryggt att komma tillbaka för jag trivdes verkligen där, säger Michael.

Michael lyfter att det är gemenskapen samt den enkla och nära kontakten med lärarna som gör Bladins unikt.
–Det gör studierna mycket roligare när man har bra kompisar och bra kontakt med hela klassen. Men jag kunde även uppnå mina mål och veta vad jag strävade efter tack vare möjligheten att ha god kontakt med mina lärare, berättar Michael.

När Michael blickar tillbaka på tiden på Bladins så var det 3 fantastiska år i hans liv.
–Det var en av de viktigaste perioderna i mitt liv. Det var väldigt lärorikt men också roligt och jag knöt kontakter med människor som jag fortfarande har kontakt med och som förmodligen kommer att vara mina vänner livet ut. Många av oss gillade Henrik Engström, han har humor men är även en bra lärare vilket är en perfekt kombination. Det var inga tråkiga lektioner med honom. Alla åren på Bladins var en bra tid, menar Michael

Just att Bladins är en mindre skola möjliggör t ex intressanta studieresor då man får se och upptäcka verkligheten tillsammans med klassen menar Michael.
–Eftersom jag inte visste riktigt vad jag ville göra efteråt gick jag Natur för att det var en bred utbildning och det var faktiskt inte förrän tredje året när vi gjorde gymnasiearbetet som allting öppnades för mig. Gymnasiearbetet ligger ganska nära hur man bedriver forskning och det fick mig att bli motiverad och jag insåg att jag ville syssla med forskning i framtiden. Då sökte jag läkarprogrammet med syftet att forska. Det är verkligen spännande att forska och jag är lyckligt lottad att det blev tydligt för mig där mot slutet av gymnasietiden. Jag kan tänka mig att göra detta resten av mitt liv, säger Michael entusiastiskt.

Under första året på läkarprogrammet märkte Michael att han hade mycket mer baskunskaper inom vissa områden i jämförelse med hans studiekamrater.
– Just inom organisk kemi och immunologi som var de två ämnena jag minns att jag kunde mycket mer om från början än alla andra. Det måste bero på att vi gick igenom det utförligt på Bladins. Tack vare gymnasiearbetet hade jag bra baskunskaper i hur en forskningsartikel är uppbyggd vilket hjälpte mig att komma in i forskningsvärlden, säger Michael.

Michaels uppmaning till blivande gymnasiestuderande är att de ska välja utifrån sig själv och inte tänka så mycket på vad ens kompisar ska välja och följa efter dem i deras val.
–Jag var en av dem som inte tänkte på det alls utan jag tänkte långsiktigt. Det här gör jag för min egen skull och det är en ny fas i livet. Kompisarna kan man ha kvar ändå. Sök till ett gymnasium som du tycker låter bra och där du tror att du skulle kunna trivas, där det är en god studiemiljö och där du kan nå dina mål, summerar Michael.

Utbytesåret gjorde mig mer öppen till världen

Vad hade du för förväntningar på Bladins när du började?
-Jag tänkte att det är en skola där eleverna är studiemotiverade och det var det jag sökte. Jag hade hört mycket bra om Bladins från mina vänner. Bladins var mitt första val.

Vad tycker du gör Bladins unikt?
-Jag tycker att man får en väldigt stark relation till lärarna och jag kan prata med mina lärare om allting och de förstår mig. De pushar mig till mitt bästa och hjälper mig på alla plan. Det är pga lärarna som jag fick reda på att det fanns ett utbytesår och utan min lärare hade jag inte åkt på det.

Vad tar du med dig från utbytesåret?
-Jag kan sätta mig in i andras situationer och förstår andra kulturer mycket bättre. Jag har en annan världsbild som är väldigt positiv. Jag fick träffa människor från andra länder, både utbytesstudenter och fransmän och vi pratade om intressanta ämnen som jag kanske inte tagit upp med någon annan. Dessutom fick jag se olika perspektiv på hur de har det och hur de tänker och tycker om saker. Det gjorde mig lite mer öppen till världen och jag blev ännu mer nyfiken på att se ännu fler kulturer. Och så fick jag prata franska!

Hur har tiden på Bladins förberett dig för fortsatta studier?
-Bladins har förberett mig väldigt bra. Vi har t ex haft opponering på vårt gymnasiearbete så jag känner mig väl förberedd på vad som komma skall på universitetet. Vi har även haft hemtentor på engelska och andra uppgifter som ska vara universitetsinriktade så vi ska ha ett hum om vad som kommer sen.

Vad uppskattade du mest med Bladins?
-Jag uppskattar att jag personligen fått väldigt mycket möjligheter och att lärarna pushat mig att ta de här möjligheterna. Lärarna är väldigt engagerade i att det ska gå bra för oss elever och hjälper oss om vi har frågor eller problem.

-När vi har arbeten i olika ämnen får vi väldigt bra med tid för att genomföra det som ska göras. Vi hinner lära oss samtidigt som vi hinner plugga. Det handlar inte bara om att få ett bra betyg utan vi lär oss verkligen och tar med oss kunskap från lektionerna. Vi har den tiden för att både lära oss och plugga.

-Jag upplever att man har ett tajt band med människor även från andra klasser eftersom man i princip träffar allihopa. Även Lina får man en bra relationen med. Hon är så öppen och glad hela tiden. Det känns som att vi har världens bästa rektor. Hon känns som en vän!

Vill du dela en viktig/rolig händelse från din gymnasietid?
-Förutom året i Frankrike så är resan till Japan ett starkt minne för mig. Sådana möjligheter som att kunna få åka till Japan det gör mig väldigt taggad på resten av livet. Jag som är intresserad av internationella studier och vill plugga utomlands med politik osv, det gör mig väldigt motiverad för framtiden och till att plugga vidare.

Bladins är EU Ambassadörskola
-Det var jättekul och eftersom vi i Sverige inte har några klubbar efter skolan var det här ett alternativ och något som passade mig bra eftersom jag är intresserad av internationell politik. Är man intresserad av det blir detta som en klubb efter skolan och det blir väldigt roligt för de elever som är engagerade. Vi fick diskutera olika frågor och bl a undersöka hur EU arbetar i olika frågor.

Vad är det bästa med lunchkortet?
-Matkortet är bra eftersom vi kan variera vår kost mycket mer än om man alltid äter på samma ställe. Samtidigt får vi lite motion när vi går till restaurangerna. Vi får alltid god mat var vi än äter!