Reflektioner från konferensen i Kyoto HT2022

Under hösten bjöds elever i årskurs 3 på Bladins gymnasieskola in till Japan för att delta på Rits Super Global Forum i Kyoto. Bladins var en av två gymnasieskolor i Sverige som fick ett stipendium till hållbarhetskonferensen i Japan. Samtliga elever i åk 3, inte bara eleverna som läser japanska, fick skicka in en ansökan om varför man ville åka och varför man skulle vara en bra representant för Bladins under konferensen. Rektor Lina Sandgren och Akari Olofsson, som är skolans lärare i japanska, agerade jury. Valet föll på Alice Lönnborg, Pelle Verhulst och Elin Huss som naturligtvis blev väldigt glada över att få åka till Japan och representera Bladins och Sverige.

Temat för konferensen var ”Sustainable food for us all” dvs hållbarhet kopplat till matförsörjning och samtliga elever delades in i grupper med olika inriktningar på temat. Förberedelserna drog igång, grupperna gjorde research och satte ihop allt material på en poster.

Materialet presenteras vid ett digitalt pre-meeting med alla deltagarna. Alice, Pelle och Elin spelade också in en film om Bladins som blev mycket uppskattad när den visades i Japan. En del av förberedelserna var att träffa förra årets deltagare och ta del av deras lärdomar från den då helt digitala konferensen.

När Alice, Pelle, Elin, Lina och Akari anlände till skolan första morgonen fick de ett fantastiskt mottagande och möttes av sina värdelever som viftade med svenska flaggan. De hade även tagit fram en plansch med Bladins gymnasium och en vikingahjälm och en älg så mottagandet var verkligen något alldeles extra.

– Det kändes som att vara med i någon TV-serie eller OS. Vi blev filmade och alla klappade när vi satte oss i den stora salen inför den stora opening ceremony som inledde konferensen. Det var verkligen jättekul, berättar Alice.
– För oss var det så stor grej att åka till Japan, det var så häftigt. Men det var minst lika stort för de japanska eleverna att vi kom dit. Alla var så glada för att få vara där och arrangemanget var helt otroligt. Det filmades, det var flaggor, ceremonier och musik. En helt otrolig dedikering, fyller Pelle i.
– Jag njöt verkligen över att se hur våra elever och vår rektor reagerade och jag såg i deras ögon – wow, wow! Det är svårt att sätta ord på vad det var som hände. Jag själv blev också imponerad men framför allt njöt jag och tittade på de andra hela tiden, säger Akari.

En reflektion eleverna gjorde var att det fanns många olika klubbar på skolan för idrott, musik, film etc och att alla de japanska eleverna var så professionella.

Uppdraget under konferensen
Eleverna fortsatte sitt uppdrag i samma grupper under konferensen och de fick vars ett miljöproblem relaterat till ämnet för konferensen. Problemen skulle lösas och en action plan skulle tas fram och presenteras som avslutning. Arbetet med planen pågick hela veckan samtidigt som eleverna hade olika cultural experiences inbokade då de fick prova på och lära sig mer om den japanska kulturen. En dag hade man t ex field work.

– Under field work delades vi in i fem grupper som fick åka till fem olika destinationer. Vi fick bl a göra cup noodles inklusive fritera kyckling och dekorera, besöka ett vattenfall uppe i bergen, besöka flera olika tempel, besöka en bambuskog och göra en bambuskål samt testa Japanese tea ceremony, berättar Elin.

Näst sista dagen presenterade varje grupp sin action plan framför alla elever och lärare på den stora konferensen. Några grupper gick vidare till sista dagen, bland annat två grupper som Bladins elever deltog i.

Viktigaste erfarenheten
Eleverna tar med sig två stora erfarenheter från konferensen i sin helhet; dels det kulturella utbytet, att förstå hur vi tänker på olika platser i världen, och dels att få ta del av japansk kultur.

– Mycket tid under vårt arbete med actionplanen gick åt till att förstå hur vi tänker. Att vissa problem har en självklar lösning i Sverige men när jag pratade med någon från Taiwan så lät det helt galet det jag sa och de ville lösa det på ett helt annat sätt. Jag har levt i Sverige i hela mitt liv och lärt mig att saker ska gå till på ett visst sätt och vi löser klimatproblem på vårt sätt. Här pratade vi med människor som hade en helt annan syn på det. Ex Meatless Monday som vi hade som förslag. Jag tyckte det kändes lite torftigt men vi fick mycket kritik för det och att vi inte kan tvinga människor att äta vegetariskt. Vi har ju vegetarisk skolmat men i Japan var det nästan helt otänkbart eftersom fisk har så djup kulturell betydelse där. Så att något som var självklart för mig, att äta vegetariskt en dag i veckan, var helt galet i Japan, berättar Pelle.
– Det var en svårighet att engelskan varierade så mycket. En del kunde inte engelska alls och vi använde mycket Google translate för att kunna prata med varandra. Men på något sätt förstod vi ändå varandra och kunde ha kul tillsammans. I vår grupp gjorde vi samma erfarenhet att olika problem löses på olika sätt i olika länder, berättar Alice.
– Jag var ensam från Europa i min grupp så de andra eleverna hade liknande kulturer. Jag fick höra att de lär sig engelska ganska sent i skolan och att det är därför som deras engelskanivå är ganska låg jämfört med oss. Med undantag för de som varit utbytesstudenter i USA. Det var så stor skillnad mellan den svenska och den japanska kulturen. T ex synen på irregular foods, där vi i Sverige säljer bananer och grönsaker som inte ser perfekta ut. Men i Japan är alla produkter man köper i affären så perfekta och fina, vilket kan betyda att de slösar väldigt mycket med sina resurser, säger Elin.
– Man började ifrågasätta allt man själv har gjort. Varför gör jag egentligen detta. Det var den största lärdomen för mig, att börja fundera på varför jag gör de val jag gör, tillägger Pelle.

Eleverna fick även delta på vars två föreläsningar som de besökande skolorna höll för varandra och där lärde de sig också mycket matnyttigt.

Största överraskningarna
• Hur skolan presenterades och att de går längre i skolan på dagarna än vad vi gör.
• Att de har så många olika skolklubbar efter skolan och att nivån på dem är så hög.
• Hur mycket de tränar, t ex kändes det som att det var en egen förening som höll i en professionell orkester och inte något som skedde i skolans värld.
• Kalligrafi och målarklubben, det hängde tavlor över hela skolan som var gjorda av elever som är mycket yngre och som var väldigt professionella.
• Eleverna var verkligen ambitiösa.
• Hela konferensen möjliggjordes av eleverna som hade hand om ljudet, ljussättning och själva live streamen via YouTube.
• Respekten som alla elever, ja alla japaner visade för samhället, det var rent på alla gator, det satt inte ett klistermärke på hela skolan och det finns ingen skadegörelse någonstans.
• Mycket av de häftiga sakerna som de gjorde på skolan hade aldrig gått att göra i Sverige eftersom det ställs så stora krav på respekt och disciplin. Eleverna fick mycket ansvar och frihet, som de verkligen tog.
• Eleverna tänkte aldrig att någon annan skulle gå bakom och sopa upp efter dem, de löste det själva.

Roligaste upplevelsen
-Att träffa nya människor, alla nya kontakter och att få reda på mer om deras livsstil och synpunkter. Jag har lärt mig jättemycket på den här resan, berättar Elin.
-Det går inte att välja en specifik sak, allt var kul! Till och med att presentera framför alla och att få kritik och kunna besvara den var kul och lärorikt, säger Alice.
-Jag kan bara hålla med, säger Pelle. Det var otroligt inspirerande. Trots våra olikheter så är vi också väldigt lika i många avseenden. Vi drog samma skämt och vi delade många vardagliga problem så mycket är ändå samma, det tar jag med mig framöver.

Alla var väldigt ledsna sista dagen över att behöva lämna varandra efter att umgåtts så nära under en hel vecka och alla har fått vänner över hela världen.

Påverkan på framtida studier och yrkesval
-Innan tänkte jag bara plugga i Sverige men nu när jag lärt känna människor och kulturer utanför Europa tänker jag att jag kanske borde plugga utomlands eller ta några sommarkurser istället för att stanna i Sverige, berättar Elin.
-Jag var intresserad av att jobba inom EU-parlamentet innan så det här var en bra start på det och jag fick en insikt i hur det är och diskutera liknande frågor. Jag tänkte redan innan på att plugga utomlands och har varit utbytesstudent i Frankrike men nu öppnades ögonen för studier i Asien också, förklarar Alice.

Kommit nära varandra under resan
Alice berättar att de kom väldigt nära både Akari och Lina under resan.

– Lina var som en stolt mamma när vi presenterade skolan och våra projekt. Även Akari tog stort ansvar och föräldrarollen samtidigt som det kändes som att vi själva också gjorde det.

Medskick till dig som vill delta ett annat år
– Det är på riktigt! Du kan på riktigt påverka. Det handlar inte om att våra presentationer löser världsproblemen men när vi pratar med varandra, byter idéer med varandra och får tänka på nya sätt, då skapar du förändring, säger Pelle entusiastiskt.
– Skolorna som var representerade är i princip de bästa skolorna i respektive land och det skulle lika gärna kunna vara framtidens ledare som sitter där och som du diskuterar med, förtydligar Alice.
– När vi var där märkte jag att vi i Sverige kan väldigt mycket om just det här ämnet, sustainable food, men att det är ganska nytt för de andra. Genom att prata om olika idéer och informera andra som inte har samma kunskapsnivå i vissa ämnen, lär vi ut vårt sätt att jobba med hållbarhet i Sverige. Då påverkar vi de här unga människorna som i sin tur säkert kommer att påverka sina vänner och därmed kommer vi att påverka världen, berättar Elin.
– Jag tror att vi kan påverka, beroende på hur vår action plan ser ut. Genom att inspirera till förändring och om vi kan göra högt uppsatta människor i samhället medvetna om det vi pratat om på konferensen och våra lösningar, tror jag att det skulle kunna innebära stor påverkan, säger Alice.
– Jag är så glad och tacksam över att vi kunde genomföra den här resan tillsammans med våra elever, det är en dröm jag haft sedan länge. Vi fick verkligen uppleva så mycket på resan och vissa saker går inte att sätta ord på, berättar Akari stolt.
– Jag är även mycket glad över att eleverna fick uppleva den stora “respekt” som råder i Japan. Att skapa ett hållbart samhälle handlar mycket om respekt, t ex respekt för människor, kulturer, religioner, naturen, djuren osv. Därför är jag så glad över att kunna visa våra elever på det japanska sättet, det har varit svårt att förklara för någon som inte upplevt det, fortsätter Akari.
– Jag visste att våra elever är både kunniga och engagerade och jag såg fram emot att få visa upp våra elever för lärare och elever vid konferensen. Det gick mycket bra, eleverna kan mycket om ämnet och har definitiv påverkat världen. Många blev nyfikna på Sverige, Malmö och Bladins under veckan. Jag är så stolt och säker på att Pelle, Elin och Alice har påverkat världen och sått frön och jag ser fram emot att få se dem växa, avslutar Akari.


Rits Global Super Forum