Klargörande och rättelse kring vår undervisningstid, laborationsutrustning

Vi på Bladins Gymnasium är medvetna om att i nyligen publicerade artiklar i Sydsvenskan har man lyft fram skillnader i undervisningstid, utrustning och resurser mellan skolor i regionen, däribland vår skola. Vi uppskattar granskningar som syftar till att belysa viktiga aspekter av utbildning, särskilt då vi är väldigt stolta över att vara en icke vinstdrivande stiftelse som bedriver utbildning med hög kvalitet. Vi vill med bakgrund av detta klargöra några punkter för att ge en mer korrekt bild av Bladins gymnasium och vad vi erbjuder våra elever.Vi har begärt en rättelse vilket Sydsvenskan också gjort.

I en artikel i Sydsvenskan från den 7 januari anges att Bladins har ”minimal undervisningstid”, vilket är missvisande. Vår timplan inkluderar alltid 10 % överutlägg, vilket innebär att våra elever på naturprogrammet schemaläggs för över 2300 timmar i jämförelse med de 2180 timmar som är lagstadgat. Detta är dessutom något vi löpande kontrollerar för att säkerställa att elevernas garanterade undervisningstid tillgodoses.  

Vad gäller vår laborationsutrustning så stämmer det att det finns ett dragskåp, men vi vill poängtera att det dessutom finns punktutsug vid varje labbplats, vilket motsvarar dragskåp. Detta möjliggör avancerade laborationer med olika typer av reagenser och ger eleverna unika möjligheter att utföra laborationer som är både praktiska och utmanande.

Det är inte korrekt att vi endast har tre mikroskop. På Bladins gymnasium har vi 16 mikroskop vilket mer än väl täcker elevernas behov. Utöver detta är vårt laboratorium utrustat med moderna verktyg och teknologier som PCR-maskin, utrustning för agarosgelelektrofores, digitalloggning för pH-, syre- och temperaturmätningar samt gaskromatograf. Dessa resurser gör det möjligt för oss att erbjuda våra elever en laborativ utbildning av mycket hög kvalitet.

För att maximera lärandet har vi en struktur som ger eleverna 90 minuters laborationstid varannan vecka i halvklass i kemi och biologi, samt varje vecka i fysik. Detta skapar en optimal miljö för individuellt lärande och praktisk tillämpning. Våra legatimerade och engagerade lärare använder denna tid till att förbereda eleverna för framtida studier och karriärer inom naturvetenskap och teknik.

Vi har kontaktat Sydsvenskan och begärt en rättelse, samt för att diskutera artikeln och framföra vår syn på saken. Vår förhoppning är att framtida rapportering kan ge en mer nyanserad bild av Bladins styrkor och vårt engagemang för varje elevs utveckling. Vi har även bjudit in journalisten till våra lokaler för att visa upp vår utrustning och möjligheter på plats.

Bladins Gymnasium har en stolt tradition av att forma nyfikna och kunniga elever som är väl förberedda för vidare studier och karriär. Vi kommer att fortsätta att arbeta hårt för att ge alla elever de bästa förutsättningarna för att nå sin fulla potential, oavsett om det handlar om resurser i laboratoriet eller stöd i klassrummet. Det är flera lärare i personalen och elever som reagerat på artikelserien och låtit hälsa att de gärna intervjuas.

För eventuella frågor eller funderingar är ni varmt välkomna att kontakta oss direkt.