Hågkomstresa 2025 till Krakow och Auschwitz
En resa för kunskap och reflektion
Stiftelsen Bladins Skola har glädjen att meddela att vi under våren 2025 arrangerar en minnesresa till Krakow och Auschwitz. Detta initiativ är en central del av vårt arbete för att främja alla människors lika värde samt stärka våra elevers demokratiska fostran.
Genom att fördjupa elevernas kunskap om Nazitysklands brott mot judar, romer och andra utsatta grupper, skapas en möjlighet att reflektera över demokratiska värderingar och deras betydelse i dagens samhälle. Vi tror också att elevernas erfarenheter kan spridas vidare och inspirera fler inom vår verksamhet.
Under resan kommer kunniga guider att berätta om judiskt liv och kultur före andra världskriget, liksom om Förintelsens historia. Fokus ligger på Krakow och det tidigare koncentrations- och förintelselägret Auschwitz-Birkenau. För att öka elevernas förståelse kommer också berättelser om enskilda personers öden att lyftas fram.
Resan kompletteras av för- och efterseminarier. Eleverna kan även få i uppgift att förbereda en mindre presentation som framförs på plats i Polen.
Ambitionen är även att få eleverna att fundera över sina egna värderingar, hur man ser på sig själv och andra, hur man förhåller sig till principen om alla människors lika värde. Ett viktigt budskap är att det faktiskt har betydelse vad man gör eller väljer att inte göra.
Det är således en viktig möjlighet för skolorna och dess elever att få möjlighet att delta!
Målgrupp
Elever i åk. 8 från Bladins Grundskola
Elever i MYP3 från Bladins International School
Elever i åk. 2 från Bladins gymnasium åk. 2
Elever söker stipendier för att få medverka på resan. Totalt kommer drygt 20 elever att ges möjlighet att åka. Personal från skolan kommer att följa med. Vi använder oss av en researrangör som andra skolor från Malmö använt tidigare. De förser oss med lokala guider på platser som besöks och gruppen kommer diskutera det som upplevts på plats och senare i skolan.
All utbildning, resekostnader, mat och logi bekostas av Stiftelsen Bladins Skolor. Mindre inköp på eget bevåg bekostas av eleven.
Resan kommer att genomföras vt. 25.
Urvalskriterier & ansökan
Vi söker dig som är intresserad av att representera din skola. Syftet med urvalskriterierna är att säkerställa att resan blir meningsfull och att de deltagande eleverna är goda representanter för Bladins värderingar, samtidigt som de utvecklas till framtida ambassadörer för hågkomst och kunskapsspridning.
Urvalet kommer att ske i samråd mellan rektor och personal vid skolan. Vid urvalet kommer en helhetlig bedömning av elevens skolsituation att göras.
Du ansöker skriftligen eller muntligen genom ett personligt brev om ca.0,5-1 A4-sida alt. en kort film där du berättar:
- varför du vill delta i resan
- vad du hoppas att du ska lära sig
- hur du kan bidra till gruppen och vidare sprida kunskapen efter resan.
Din ansökan kan komma att kompletteras med en muntlig intervju.
Vi söker dig som:
- är en god ambassadör för Stiftelsen Bladins skolor.
- är engagerad i demokratifrågor och frågor gällande mänskliga rättigheter.
- är intresserad av att samarbeta med såväl elever från vår skola som studenter från stiftelsens andra skolor, samt bidra till en positiv gruppdynamik.
- visar att du tar ansvar för sina studier och har en hög närvaro i skolan.
- är bekväm att åka iväg tillsammans med drygt 20 andra elever samt personal från skolorna, inkl. övernattningar.
- har goda studieresultat och god skolnärvaro.
- är bekväm med att vara synlig i sociala medier för att löpande rapportera och sprida kunskap om konferensens tema,
- är beredd att dela med dig av dina erfarenheter i samband med intervjuer, marknadsföring, öppet hus och dyl. för Bladins räkning
Förutsättningar för att kunna ansöka:
- du är elev i åk. 8 vid Bladins Grundskola, åk. 2 vid Bladins gymnasium alt. MYP3 vid Bladins International School.
- du måste vid ansökningsdatumet kunna uppvisa att du har ett giltigt pass som gäller till minst 1/5-2025.
kunna uppvisa giltig hemförsäkring med reseskydd. - du som väljs ut att delta förväntas visa respekt för resans känslomässiga och historiska sammanhang. Detta inkluderar att aktivt delta i diskussioner, workshops och förberedande aktiviteter, samt att bidra till gruppens positiva dynamik.
Obligatorisk förberedelse och engagemang för elever som väljs ut:
- Delta i förberedande aktiviteter: Eleverna ska aktivt delta i föreläsningar, workshops och gruppdiskussioner kopplade till resans tema (t.ex. historia, etik, mänskliga rättigheter).
- Läsa eller fördjupa sig i material: Eleverna ska läsa litteratur, se dokumentärer eller skriva reflektioner som förbereder dem inför resan.
- Visa engagemang i ämnet: Elever kan visa detta genom att bidra med frågor, idéer och diskussioner som visar att de är seriösa inför resan.
Obligatoriskt efterarbete:
Elever som deltar vid resan förväntas efter resan dela sina erfarenheter, t.ex. genom att hålla en eller flera presentationer t ex digitala sådana som även kan/får visas på våra sociala medier. Eleverna ska också kunna komma med egna förslag på hur de ska sprida sina erfarenheter och kunskaper vidare till andra elever på skolan.
Etiska krav
Förståelse för resans syfte: Elever ska förstå att resan är av allvarlig karaktär. De måste vara beredda att respektera resans känslomässiga och historiska kontext. En bedömning av elevens förmåga och möjlighet att hantera denna typ av resa som stundtals kan upplevas som krävande kommer att göras.
Elevens vårdnadshavare, i de fall eleven inte är myndig, måste godkänna elevens medverkan i resan.
Ansökan skickas senast söndagen den 9 feb. via mail till Bladins grundskolas rektor, Silvia Battisti; silvia.battisti@bladins.se
Välkommen med din ansökan!
Stiftelsen Bladins Skolor